بشیر

خیز تا بر کلک آن نقاش جان افشان کنیم......کین همه نقش عجب در گردش پرگار داشت

بشیر

خیز تا بر کلک آن نقاش جان افشان کنیم......کین همه نقش عجب در گردش پرگار داشت

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عاشوراء

و اصطنعتک لنفسی

  • اسماعیل گریزان
  • ۰
  • ۰

تاسوعاء


    فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرة اعین جزاء بما کانوا یعملون

  • اسماعیل گریزان
  • ۰
  • ۰

مسئلة یا شیخ1

.

*


          در بگشا کآمده خامی دگر                          پیشکشش کن دو سه جامی دگر...



یا شیخ تعریفِ به حد تامه ی ریاضیات چیست؟ وصول بدان معنا بر ابناء بشر چگونه ممکن تواند بود و بکدامین طریق بدان غایت  صعب تقرب توان جستن؟

نسبت فیمابین عوالم ریاضیات در مراتب تجریدشان و حضرات خمس چون است؟ نسبت ذوات این عوالم و احکام اعیان چون است؟ 

و در آخر

مقومات وجودی مرد ریاضی کدام است؟



  • اسماعیل گریزان
  • ۰
  • ۰

یا ایها العزیز  

مسنا و اهلنا الضّر

و جئنا ببضاعة مزجاة  

فاوف لنا الکیل

فتصدق علینا

انّ الله یجزی المتصدقین...

  • اسماعیل گریزان
  • ۰
  • ۰

نور

هو
**
 عامه پندارند که به نور می بینند،
خاصه بر این نکته ی لطیف التفات یابند که جز نور نمی بینند (یعنی جز نور، نادیدنی است)
لیکن اولیا واقف بر این امرند که جز نور نمی بینَد (یعنی بیننده نیز خود اوست)

پس بدان که به نور می بینیم و هر آینه جز نور نمی بینیم  و نیز بیننده جز خودِ نور نیست که دیدار می کند مر خویشتن را در خویشتن


گویند دل آیینه آیین عجب است                     
در وی رخ شاهدان خود بین عجب است
در آینه روی شاهدان نیست عجب               
خود شاهد و خود آینه ی این عجب است
(ابوسعید)
**
اعیان همه شیشه های گوناگون بود
کافتاد برآن پرتو انوار وجود
هرشیشه که بود سرخ یا زرد و کبود
خورشید در آن شیشه همانگونه نمود
(عبدالرحمن جامی)
**
آفتابی در هزاران آبگینه تافته                   
پس به رنگ هر یکی تابی عیان انداخته 
در همه صورت تویی و نیست خود صورت تورا         
وین حقیقت حیرتی در رهروان انداخته
(عراقی)
**

  • اسماعیل گریزان